EN flag of Great Britain

Nieuwe naam, hetzelfde doel: Brunel Solar Team is klaar om grenzen te verbreken

Lucas Frantzen
2022-02-01
Het team, Nuna 11s. Fotocredits: Jorrit Lousberg.

Het team bevindt zich in een unieke situatie: Vattenfall neemt na meer dan twintig jaar afscheid. De laatste jaren zijn niet makkelijk geweest voor het team uit Delft. Het afbranden van NunaX (net voor de finish), de coronacrisis en een derde plaats in de Solar Challenge Marokko zitten nog steeds fris in hun gedachten. Toch heeft het team een positief vooruitzicht op de toekomst. Sanne Vilters spreekt met hoop uit: “Het was moeilijk om te zien hoe het vorige team worstelde met het Marokkaanse landschap. We hebben echter veel geleerd van de race in Marokko, door het uitgebreid te analyseren. Net toen de concurrentie ons een stap voor was, voelden we de noodzaak om meer dan ooit te innoveren. We hebben ervoor gekozen om dit jaar in Zuid-Afrika te racen, want dit is waar we verwachten dat onze grootste concurrenten zijn. We zijn zeer gemotiveerd en we kijken ernaar uit om het potentieel van onze zonneauto en ons team te laten zien!"

Vaarwel hoofdsponsor

Energieleverancier Vattenfall ondersteunde het zonne-team als hoofdsponsor sinds de oprichting in 1999. Na meer dan twintig jaar komt die nauwe samenwerking nu tot een einde. Vilters: "We racen altijd een jaar in Australië en het volgende in Zuid-Afrika. In Australië zijn we zeven keer wereldkampioen geworden en in Zuid-Afrika hebben we alle drie keer gewonnen. We hebben dit allemaal samen met Vattenfall meegemaakt, wat heel uniek is. We zijn hen dankbaar voor hun vertrouwen en steun." Het stokje is nu overgeleverd aan Brunel; een technisch bedrijf in het hart dat, net als het team, werd opgericht in Delft. Niels van Rhenen, Managing Director Brunel Nederland: “De ervaring, de teamgeest en de drive waarmee het Brunel Solar Team zijn idealen nastreeft, passen goed bij Brunel. Met het Brunel Solar Team brengen we talent, ontwikkeling en technologie samen en zetten we een stap richting een duurzame toekomst!"

Nuna naar Zuid-Afrika

In september neemt het team voor de vierde keer deel aan de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. De route loopt van Johannesburg in het noorden naar Stellenbosch in het zuiden en beslaat meer dan 2.300 kilometer. Solar teams van over de hele wereld concurreren gedurende 8 dagen terwijl ze het robuuste landschap vechten. Vilters: "Tijdens de race worden we geconfronteerd met veel verschillende omstandigheden. De race vindt plaats op vier-lijn snelwegen, maar leidt ook over smalle wegen en bruggen. Bovendien kan het weer in Zuid-Afrika zeer onvoorspelbaar zijn. Dit alles, samen met de sterke concurrenten, vormt de perfecte mix voor een spannende race.”

Breaking Boundaries

Het team presenteerde zich vandaag via een live stream en wil grenzen doorbreken. "Hoewel we het chassis van de auto van het vorige team opnieuw gebruiken, is er veel ruimte voor verbetering. Veel systemen in de auto worden vernieuwd”, zegt Vilters. Ze gaat verder: "Het is een groot voordeel dat de auto al is gereden, dit biedt ons de mogelijkheid om te optimaliseren en te perfectioneren. We zullen dit doen door de grenzen van de technologie te duwen. We blijven innoveren en laten zien wat er met duurzame technologie kan worden bereikt.